Nya domarcoacher i klubben
2021-08-17 22:39

När Patrik Norrman valde att sluta som domaransvarig i föreningen efter förra säsongen skapades ett stort hål att fylla. Att hitta en person som skulle kunna ersätta det jobb som Patrik lagt ner på våra föreningsdomare under flera års tid bedömdes inte vara realistiskt. En ny lösning är nu klar och klubben är glada att kunna presentera ett nytt koncept med en grupp mentorer som tillsammans kommer utbilda och stötta våra föreningsdomare både på och utanför isen. Ambitionen är att fortsätta erbjuda en av Sveriges bästa utbildningar för ungdomsdomare i ishockey.

Henrik Pihlblad #79, Linjeman i SHL är en av de nya domarcoacherna för klubbens Ungdomsdomare

”När jag fick frågan om jag kunde tänka mig att hjälpa till som mentor och coach till ungdomsdomarna i Hanhals IF behövdes ingen längre betänketid. Att få engagera sig i dessa ungdomars första steg på en resa som ishockeydomare känns både inspirerande och roligt. Det är en möjlighet att dela med mig av mina egna erfarenheter till en ny generation unga domare och samtidigt ge något tillbaks till min moderförening där jag spelade hockey som ung och startade min egen domarkarriär. Jag, Nicke, Per & Daniel kuskade södra Sverige runt tillsammans var och varannan vecka i Allsvenskan under ett antal säsonger för drygt 10 år sedan. Det ska bli riktigt kul att få möjlighet att jobba tillsammans igen.”

Domarcoachgruppen samordnas av Per Österdahl och består av:

• Niklas Lovefall 48 år, före detta SHL-domare.
  • Per Österdahl 46 år, före detta Allsvensk domare.
  • Daniel Bengtsson 43 år, före detta Allsvensk domare.
  • Henrik Pihlblad 42 år, fortfarande aktiv linjedomare i SHL med bl.a J-VM, VM och OS på meritlistan.