Halmstad Hammers HC - Hanhals IF

Samling:18:00
Inför Halmstad borta - Årets sista match
2021-12-30 12:28

Julfirandet avklarat och innan vi gör klart för nyårsfest ska våra krigare möta Halmstad Hammers på bortais. Det var en jämn kamp vid senaste mötet där Hammers kunde dra längsta strået till slut.

Vi hör med vår tränare Per Ljusteräng om förutsättningarna inför kvällens drabbning.

God fortsättning Per. Hur är läget i laget?

- Ganska bra, vi har fortsatt några spelare sjuka men på en nivå vi kan hantera. Vi hade ledigt sex dagar och återsamlades i tisdags så vi har två träningspass i benen innan matchen.

Vi har närmat oss Hammers för varje match, vad talar för att vi ska kunna slå dem imorgon?

- Jag tror vi fick en bra boost vid vårt senaste möte. Vi känner att vi kommer närmare hela tiden och senast så var vi även med spelmässigt vilket är viktigt att känna. Nu med några fler träningar i benen med full styrka hoppas jag att vi ska avgå med seger.

Det låter bra, vi får hoppas att det stämmer. Hur ser laget ut?

- Truppen har genomgått en liten förändring under andra halvan av december. Stuxberg, Wälimaa och nu senast Viktor Lindell har tillkommit. Vi har fyra spelare på lån från Frölunda J-20 av vilka två spelar imorgon så vi har fått in lite konkurrens i laget. Dessutom har Erik Hansson skolats om till back så vi har jobbat på bra de senaste veckorna.

Låter spännande, då är det nya formationer också?

- Det är det, men vilka håller jag på till imorgon.

Vårt senaste tillskott, Viktor Lindell, kommer han att spela?

- Han kommer att göra debut. Med Viktor, 26 år får vi rutin och en center som vi saknat. Han har varit med på några träningar och ser spännande ut.

Kort om Viktor som anslöt till truppen senaste veckan.Viktor kommer som Per svarade med mycket rutin, han har över 70 matcher i Hockeyallsvenskan, nästan 50 matcher i Hockeyettan och senaste tiden över 20 matcher i Hockeytvåan. Viktor gjorde sina juniorår i Västervik, Nyköping och avslutande i Frölunda. Han har medverkat i både U16, U17 & U18 landslaget. Efter junioråren begav han sig till NAHL där han gjorde 22 poäng på 58 matcher. Kom sedan hem till Sverige och var med och tog upp Västervik från Ettan till Allsvenskan som sedan tre säsonger senare avslutades i Norge. När tjejen skulle ta steget och börja plugga kände Viktor det var dags för ett break med hockeyn. Blev lite hockey i Hockeytvåan senaste två säsongerna. Suget är tillbaka och när Per ringde tvekade inte Viktor att svara ja. Ikväll gör han alltså comeback i Hockeyettan borta mot Halmstad.

Vad blir viktigt för oss, vilka nycklar pratar ni om?

- Vi räknar med att de kommer att vara spelförande så bra försvarsspel är en. Noggrannhet med pucken över hela banan är en annan och att vi tävlar i varje situation är den tredje nyckeln. Alla lika viktiga fast på olika sätt.

Saknas det några?

- Linus Andersson, Erik Andersson och Robin Vikström kommer inte till spel.

Ok, lycka till

- Tack

Glöm inte av vår första match på nya året som spelas Trettondags jul 6 januari hemma mot Segeltorps IF kl 16:00